Мережа дошкільних дитячих закладів на початок нового
навчального року не зазнала змін і становить 305 установ, 45 з яких - на режимі роботи неповного року. Шкільна мережа Волині налічує 826 загальноосвітніх
навчальних закладів, проти 829 у минулому навчальному році. Призупинено роботу 4 загальноосвітніх шкіл І ступеня з контингентом до 5 учнів, 1 школа І ступеня реорганізована у школу І-ІІ ступеня, 5 шкіл І-ІІ ступеня реорганізовані у школи
І-ІІІ ступеня, 11 шкіл реорганізовані у навчально-виховні комплекси школа-сад.,
відкрито заклад нового типу – колегіум у м. Нововолинську.
Отже, на початок
нового навчального року в області працює 200 ЗОШ І ступеня, 246 ЗОШ - І-ІІ
ступеня, 302 ЗОШ – І-ІІІ ступеня, 54 навчально-виховних комплекси, 6 гімназій, 4
ліцеї, 1 колегіум та 13 закладів для дітей з вадами розумового або фізичного
розвитку. Мережа професійно-технічних навчальних закладів залишилася без змін і
налічує 21 установу, 5 з них - нового типу.
За роки незалежності розвинулась
мережа установ освіти нового типу: 6 гімназій і 4 обласних ліцеї в яких
навчається 4116 учнів, більше половина яких із сільської місцевості. Таким чином
розвиваються позитивні тенденції в організації роботи з обдарованими дітьми. У
1991-1992 н.р. шкіл з поглибленим вивченням окремих предметів було 89 і основи
наук засвоювали 9,6 тис. учнів, а у 2000/2001 н.р. з поглибленим і профільним
відповідно – 182 і більше 15 тис.чол..
Результативним підтвердженням роботи є кількість переможців Всеукраїнських олімпіад, яких у
цьому році було 30 (для порівняння: у 1991 р – 14 призерів), серед них 4
представники сільських регіонів Волині. З 1999 року призначається 10 щорічних
стипендій голови облдержадміністрації призерам за особливі успіхи. В області
проводиться робота щодо соціального захисту дитинства, посилення уваги до долі
дітей, які потребують підтримки і допомоги держави. Подальшого розвитку отримали
спеціальні школи-інтернати для дітей з фізичними і розумовими вадами, кількість
яких практично не змінилася (12 – 1991 р., 13 – 2001 р.). В той же час
Головненська допоміжна школа-інтернат для розумово відсталих реорганізована у
спеціальну школу-інтернат для дітей-сиріт; Люблінецька допоміжна школа-інтернат
– у загальноосвітню школу-інтернат, де 60 дітей сиріт. Крім того функціонує 7
шкіл-інтернатів (І-ІІІ ступеня – 4; ліцеї – 3). У всіх типах навчально-виховних
закладів діти-сироти систематично отримують гаряче харчування, забезпечені
підручниками, шкільною формою, після закінчення навчання всі вони
працевлаштовуються або здобувають професію у системі ПТЗ, ВНЗ. З метою оновлення
змісту освіти, поширення передового педагогічного досвіду, інформатизації і
комп’ютеризації, роботи з обдарованими дітьми у сільських районах області
визначено 91 школи як базові в освітянських округах. Спільне проведення з
дочірніми школами різних форм роботи з учнями, вчителями і батьками якісно
вирівнює організацію навчально-виховного процесу. Належна увага приділяється
збереженню та зміцненню навчальної та матеріально-технічної баз установ освіти.
Незважаючи на економічні труднощі та недостатнє фінансування впродовж останніх
10-ти років в області збудовано 76 шкіл на 20,8 тис. місць; 10
навчально-виховних комплексів “школа – дитячий садок” – 504 учн. місця;
добудовано 113 класних кімнат на 2,3 тис. учнівських місця. За часи розбудови
незалежної України зріс освітній рівень педагогічних працівників. Вчителів
початкових класів з 56 відсотків у 1991 році з вищою освітою до 68 відсотків,
вчителів 5-11 класів становить 94,8 відсотка. За визначні заслуги 92 працівникам
освіти присвоєно почесне звання “Заслужений вчитель України” та “Заслужений
працівник освіти”. Професіоналізм 2120 вчителів оцінений присвоєнням звання
“Вчитель-методист” та “Старший вчитель”. Поліпшився освітньо-кваліфікаційний
рівень мед-працівників, 24 відсотки мають вищу категорію.
Вищі навчальні заклади
І-ІІ рівнів акредитації представлені 14 технікумами і училищами, 4 філіалами
інших регіонів України в яких здійснюють підготовку 10,7 тис. студентів за 19
напрямками. Удосконалюється структура підготовки фахівців у вузах ІІІ-ІV рівнів
акредитації, розширюється їх мережа. В області працює 2 державних вузи, 6 –
недержавної форми навчання, у яких вищу освіту здобувають понад 18 тис.
студентів. Центральне місце належить Луцькому Державному Університетові,
випускники якого, науковці творчо працюють не тільки в Україні, а й в різних куточках світу.