Питання ХVІІ обласного турніру юних винахідників і раціоналізаторів (2014-2015) : Волинська обласна Мала академія наук
: : Питання ХVІІ обласного турніру юних винахідників і раціоналізаторів (2014-2015)

1. Знову Енергозбереження. В останні роки традиційні лампи розжарювання стали заміняти різноманітними енергозберігаючими лампами (від газонаповнених до світлодіодних). Вони справді випромінюють яскраве світло за умови порівняно невеликого споживання електроенергії. Можна вважати, що в цій галузі досягнуто відносної вершини досконалості, проте перед людством все одно гострою залишається проблема пошуку шляхів зниження втрат енергії іншими способами. Запропонуйте, спосіб або пристрій, який би дозволяв економити електроенергію в кімнаті.

2. Теплий вулик. В холодну погоду вулики знаходяться надворі, а в окремих місцевостях деякі пасічники залишають їх там і на зимівлю, зробивши, звичайно, утеплення їх даху та стінок. Проте бджоли не завжди витримують значне та тривале зниження температури, переохолоджуються і гинуть. Запропонуйте, простий пристрій, який би працював на так званій “дармовій” енергії і дозволяв хоча б трохи підігрівати і загалом стабілізувати температуру у вуликах. (Пропозиція застосування ланцюжка “вітрогенератор – ТЕН” розв’язанням задачі не вважається).

3. “Кухонний запобіжник”. При закипанні їжі, наприклад, супу, що вариться в повній каструлі, виникає проблема вчасного тимчасового привідкриття, а то й зняття кришки, щоб рідина не виливалась на плиту. Господині доводиться “чергувати” біля плити аби вгадати час початку інтенсивного кипіння з метою упередження такого явища. Було б добре, якби функція “чергування” господині виконувалась автоматично. Запропонуйте придатний для цього простий пристрій, який би до того ж не споживав електроенергії, тобто був автономним.

4. Підтримання вантажу. Досить часто виникає потреба підтримання вантажу, маса якого суттєво змінюється (у декілька разів), на певній (заздалегідь визначній) висоті. Наприклад, така проблема виникає щодо утримання заготовок масивних деталей у контейнері, які автоматично подаються на подальшу обробку тощо. Механічні пружини у таких випадках виявляються малоефективними, оскільки діапазон зміни їх пружності повинен бути занадто великим та й непружна деформація пружин з часом може стати значною. Запропонуйте інший спосіб утримання вантажу змінної маси на визначеній висоті.

5Виймання корка» Для виймання корка з наповненою рідиною пляшки використовують відповідні “штопори”. Проте вони виводять корок з ладу (свердлять в ньому отвір), що унеможливлює його повторне використання. Запропонуйте пристрій, або спосіб виймання коркової або гумової пробки з пляшки без використання традиційного “штопора”.

6. “Захист життя птахів”. Комісія з енергетики Каліфорнії навколо однієї з найбільших сонячних електростанцій “Айванпа” в пустелі Мохаве виявила велику кількість загиблих птахів. Було встановлено, що їх вбиває сконцентроване сонячне проміння. Електростанція займає майже півтора гектари й складається з трьох полів дзеркал та стількох же центральних башт, причому загальна кількість дзеркал-геліостатів досягає 173,5 тисяч. Запропонуйте пристрій або спосіб недопущення птахів у місця з високою концентрацією сонячної енергії.

7. Збереження каналізації. Побічним ефектом зменшення використання води населенням та промисловістю (внаслідок масового встановлення лічильників) стало посилене руйнування каналізаційних систем внаслідок їх недозавантаження рідиною (різноманітними водними розчинами). Запропонуйте спосіб або пристрій для запобігання руйнуванню каналізаційних систем за таких умов.

8. Завантажувач. Для завантаження колод в кузови вантажних автомобілів використовують крани або ж перекочують колоди до відкритого кузова по якихось направляючих рейках тощо. В останньому випадку потрібно декілька вантажників. А що робити водію вантажівки без маніпулятора (крана), що приїхав по колоди, в тому випадку, коли вантажників нема зовсім? Запропонуйте простий спосіб або пристрій, який би дозволив погрузити колоди в кузов вантажівки.

9. Економія енергії в транспортних засобах. Відомо, що під час гальмування транспортних засобів значна частина їх кінетичної енергії перетворюється у теплоту. Вже існують маховичні пристрої, які перетворюють кінетичну енергію поступального руху транспортного засобу в кінетичну енергію маховика. Акумульована у такий спосіб енергія може потім використовуватись для наступного розгону транспортного засобу. Проте маховичні акумулятори мають певні недоліки, що не дозволяє їх зокрема ефективно використовувати в такому поширеному транспортному засобі як велосипед. Запропонуйте для нього інший акумулятор механічної енергії, що дозволяв би використовувати її в момент розгону велосипеда.

10. Холодильник з підручних засобів. Людству відомі холодильники, створені з доступних матеріалів та підручних засобів. Прикладами таких холодильників є звичайна дерев’яна бочка, глиняний глечик, які понижують температуру води, що в них знаходиться. А ще в народі є перекази про жабу, яка охолоджує воду… Запропонуйте власну конструкцію простого холодильника, який працював за рахунок “дармової” енергії та понижував температуру тіл принаймні на 2-3 К.

11Водостічна труба. Водостічні труби є обов’язковим елементом будівельних споруд, адже саме по них стікає вода з дахів, залишаючи при цьому сухими стіни. Проте при температурі, нижчій 0°С, вода замерзає і льодяна пробка повністю заповнює трубу. Проте згодом Сонце нагріває стінки труби і така льодяна пробка відстає від  стінок труби. і з гуркотом падає вниз, зриваючи трубу з держаків. Запропонуйте, як можна уникнути такого негативного явища.

12. Осцилограф. Результат додавання двох електричних коливань досить наочно візуалізується за допомогою електронного осцилографа. Для цього на два його входи (X та Y) достатньо подати електричні сигнали коливань, що здійснюються двома окремо взятими коливальними системами. Недоліком такої демонстрації є те, що учні або студенти мають змогу спостерігати лише результат складання коливань, але не бачать як відбувається сам процес їх додавання. Запропонуйте пристрій, який би давав змогу демонструвати одночасно як процес так і результат додавання коливань.

13. Захист жаб. Водії автомобілів досить часто спостерігають масовий (сотні або й тисячі) рух жаб через дорогу. Зрозуміло, що значна їх частина гине під колесами транспортних засобів. Для запобігання виходу жаб на проїжджу частину дороги в деяких країнах встановлюють сітки. Але сітки заважають людям. Запропонуйте інший спосіб “відгородження” доріг від таких тварин.

14. Енергія механічних коливань. В окремих місцях нашої планети мають місце значні коливання її поверхні. Вони мають різноманітне походження (землетруси, рух важких транспортних засобів, виробничі процеси пов’язані з вібрацією тощо). Запропонуйте пристрій для перетворення енергії механічних коливань поверхні Землі в електричну енергію.

15. Дорожній коток. Для трамбування асфальтового покриття автомобільних доріг та тротуарів використовуються важкі котки. Робочою частиною такого засобу є масивне циліндричне тіло, внаслідок руху якого по щойно покладеному асфальту утворюється щільна та гладка поверхня. До місця роботи коток транспортується на автомобільній платформі, адже його робоче тіло водночас заміняє одну пару коліс і тому йому рухатись по звичайній дорозі досить складно. Запропонуйте, як можна удосконалити даний засіб для того, щоб він міг самостійно, як колісний трактор, переміщуватися до місця роботи.

16. Значні зусилля. Відомі технічні пристрої, як дозволяють людині створити значні зусилля: гідравлічний прес, гідравлічний, пневматичний та механічний домкрати тощо. Запропонуйте оригінальний пристрій, наприклад, прес, який би дозволяв створювати значні зусилля на основі інших фізичних явищ, законів і принципів, відмінних від тих, що використовуються у згаданих вище пристроях.

17. Таймер. Досить часто, особливо зранку, коли часу обмаль здається, що чайник закипає особливо довго. Запропонуйте конструкцію приладу який би здійснював відлік часу, що залишився до моменту закипання чайника. Бажано окремо розглянути випадки нагрівання електрочайника та чайника, що гріється від інших джерел тепла (на газових, дров’яних плитах тощо).

Примітка 1: Деякі з наведених задач вже пропонувалась учасникам попередніх Всеукраїнських турнірів юних винахідників і раціоналізаторів під час проведення фінальних етапів змагань, однак розв’язання цих задач або не доповідались, або не містили нових та оригінальних ідей.

Примітка 2: Шановні учасники змагань, майте на увазі те, що як свідчить досвід проведення минулих турнірів, членами журі та учасниками краще сприймаються доповіді, у яких розв’язання задач супроводжуються демонструванням діючих пристроїв або моделей пропонованих винаходів.





Запрошуємо на навчання

Динамічність життя, інформаційні технології, відкриття в науці змушують рухатись невпинно вперед. Щоб статися успішним – необхідні знання!

Реєстрація на навчання!
Різні напрями
Кваліфіковані педагоги
Можливість росту
Різні форми навчання
Безкоштовне навчання

Структура відділень

У Волинській обласній Малій академії наук працюють відділення

12 відділень

Стаціонарна форма навчання

Різноманітні секції

Заочна форма навчання

Турніри, конкурси

Секції, гуртки, студії

Міжнародні та Всеукраїнські масові заходи

Обласні масові заходи

Нашими партнерами є:

Міністерство освіти і науки України Інститут модернізації змісту освіти і науки Управління освіти Мала академія наук України Луцький національний технічний університет Волинський національний університет імені Лесі Українки

Методична робота

Конкурси

Заочно-дистанційна школа