Завдання ХІІІ-го турніру юних винахідників і раціоналізаторів (2010 рік) : Волинська обласна Мала академія наук
: : Завдання ХІІІ-го турніру юних винахідників і раціоналізаторів (2010 рік)

1. “Чисті руки”. Для дезінфікування ран використовують розчин брильянтового зеленого чи йоду. Переважна більшість баночок для “зеленки” закриті пробкою і кришкою. Під час відкривання баночки, руки, зазвичай, вимащуються в зелений чи червоний колір. Запропонуйте конструкцію баночки для зеленки, яка б легко відкривалась, давала можливість охайно обробити рану та надійно закривалася.

2. “Реактивний двигун”. Вже відомі реактивні двигуни різної конструкції (повітряні, рідинні тощо). Маючи певний запас знань про будову реактивних двигунів, запропонуйте двигун власної конструкції, який би не використовуючи пального чи електроенергії зміг би переміщувати транспортний засіб принаймні по воді (хай це буде, наприклад, дитячий кораблик).

3. “Вловлювач хрущів”. Відомо, що хрущі та їх личинки завдають значної шкоди рослинному світу. Самі хрущі, наприклад, об’їдають на рослинах молоде листя, а їх личинки знищують коріння рослин, зокрема, полуниці та дерев, наприклад, молодих яблунь. Найпростіший спосіб відловлювання хрущів – це їх струшування з дерев на землю з наступним збиранням до посудини з водою, або ж використанням в якості корму для курей. Проте такий спосіб не можна назвати ефективним. Отож є необхідність у створенні пристрою, який би ефективно відловлював хрущів.

4. “Колорадський жук”. З колорадськими жуками, які з’їдають стебла та цвіт молодої картоплі, борються за допомогою різноманітних отрутохімікатів, які досить довго не розпадаються й тому є небезпечними для людини. Запропонуйте інший спосіб або пристрій боротьби з цими шкідниками.

5. “Фотоштатив”. При фотографуванні дрібних (макрозйомка) та занадто   

віддалених предметів використовуються довгофокусні об’єктиви. При цьому навіть незначне зміщення фотоапарата, викликане тремтінням рук або дією пальця на спускову кнопку приводить до «змазування» зображення об’єкта. Для позбавлення цього недоліку використовують штативи. Проте ці пристрої досить громіздкі і тому створюють певні незручності, зокрема під час подорожей. Переносити їх у розібраному вигляді не зручно, а процес їх розкладання перед фотографуванням та складанням після цього забирає багато часу. Окрім цього, під час фотографування звичайний штатив потребує відповідної підгонки. Запропонуйте пристрій, який би виконував функції штатива і був позбавлений вказаних недоліків.

Примітка: Використання існуючих стабілізаторів об’єктивів та матриць, які частково вирішують дану проблему, не вважається розв’язанням даної задачі.

6. “Сухим з води”. Для того, щоб перейти на інший берег мілководної річки використовують чоботи, які виготовлені з матеріалу, що не пропускає воду. Таким взуттям є звичайні чоботи. Проте таке взуття, особливо, якщо воно виготовлене з гуми, не є придатним для використання в холодну погоду, коли раптово почались морози, а поверхня води ще не замерзла. Запропонуйте спосіб, який би дозволяв переправлятись через річку вбрід під час перших морозів, не замочивши ноги, у звичайному взутті, зокрема у валянках.

7.“Навігатор для незрячих”. Людям, які втратили зір, досить важко орієнтуватись на місцевості, зокрема при переміщенні без чужої допомоги по вулицях населених пунктів. Деякі з них користуються металевими (алюмінієвими) палицями, якими вони «простукують» дорогу. Запропонуйте пристрій, який би допомагав таким людям більш точно орієнтуватись на місцевості, зокрема під час їх самостійного переміщення в умовах населеного пункту.

8. “Підзаведення годинника”. Механічні годинники, що встановлені на висотних будинках (баштах) потребують підзаведення їх джерела енергії - пружини. Запропонуйте пристрій, який би виконував цю операцію самостійно та автоматично, використовуючи «дармову» енергію.

9. “Електроплитка”. Внаслідок проходження електричного струму поверхня нагрівного елементу електричної плитки викривляється, що спричиняє зменшення безпосереднього контакту між ним та каструлею, у якій вариться їжа, внаслідок чого знижується ефективність електроплитки. Запропонуйте, як можна хоча б деякою мірою уникати даного недоліку.

10.“Генератор”. Підзарядка автомобільного акумулятора здійснюється звичайним електричним генератором, ротор якого приводиться в рух двигуном цього ж транспортного засобу. Відомі й проблеми використання такого генератора. Одна з них полягає в тому, що застосування ремінної передачі, яка з’єднує вал двигуна з валом генератора, призводить до значних втрат енергії. Друга – полягає в тому, що за натягом ременя необхідно слідкувати. До того ж ці ремені потребують систематичної заміни. Запропонуйте інший пристрій для підзарядки автомобільних акумуляторів, який би був позбавлений вказаних недоліків.

11. “Спасіння тварин”. Введення в експлуатацію швидкісних автомагістралей стало причиною загибелі значної кількості тварин: не відчуваючи небезпеки, вони з’являються на проїжджій частині дороги і зазнають зіткнень з транспортними засобами. Очевидно, що рівень небезпеки зростає в темну пору доби та в лісистій місцевості. Запропонуйте, як можна запобігти появі тварин на проїжджій частині доріг, не ставлячи вздовж всієї дороги огорожу.

12. “Вічний радіатор”. Як відомо, радіатори водяного опалення дуже легко руйнуються при замерзанні в них води. Запропонуйте конструкцію радіатора, який би був позбавлений даного недоліку.

13. “Шини і машини”. Відомо, що у процесі експлуатації протектори автомобільних шин, як правило, зношуються нерівномірно. Експлуатація шин, у яких протектор хоча б у деяких місцях (не кажучи вже про загалом “лисий” протектор) зношений вище норми, загрожує аварією. Запропонуйте спосіб простого та дієвого попередження водія та інших учасників дорожнього руху про те, що подальша експлуатація шин, установлених на автомобілі, є небезпечною.

14. “Блукаючі струми”. Велику шкоду металевим конструкціям, що знаходяться у землі завдають так звані блукаючі струми. Захист підземних споруд від корозії блукаючим струмом здійснюється по-різному, наприклад, за допомогою поляризованих протекторів (Гост 16149-70). Однак, як свідчить досвід, такий захист має ряд недоліків, зокрема він досить дорогий, громіздкий, потребує досить частої перевірки, оскільки деякі елементи захисту також піддаються корозії. Запропонуйте принципово новий спосіб (метод) захисту споруд від руйнування внаслідок дії блукаючих струмів.

15. “Вічний ліхтарик”. Свого часу промисловість випускала ліхтарики, для роботи яких батарейки були не потрібні. Запропонуйте нову, більш досконалу конструкцію або новий принцип роботи ліхтарика без використання батарейок, акумуляторів тощо.

16. “Пробник діодів”. Відомо, що напівпровідникові діоди здебільшого перевіряють тестером, який працює в режимі омметра. Для цього щупами омметра підключаються до виводів досліджуваного діода спочатку в одній, а потім в іншій полярності, виявляючи таким чином його односторонню провідність. Запропонуйте прилад, за допомогою якого вдавалось би здійснювати перевірку напівпровідникових діодів при їх одноразовому приєднанні до його відповідних клем або щупів.

17. “Енергозбереження”. Проблема збереження енергії в житлових будинках є завжди актуальною. Цього вже досягають за допомогою використання теплоізоляційних матеріалів при спорудженні самих будинків, утеплення підлог, вікон, стель, дверей тощо. Запропонуйте інший спосіб збереження енергії в житловому будинку.

Примітка: Задачі №2 та №3 давались для розв’язування фіналістам 12-го турніру, проте їх розв’язання не доповідались, що дозволяє їх використати на першому етапі даного турніру.

Автори задач: Давиденко А. А., Давиденко П. А., Джевага Г. В., Кремінський Б. Г., Шарий А. М., Яковцьов І. М.

 





Запрошуємо на навчання

Динамічність життя, інформаційні технології, відкриття в науці змушують рухатись невпинно вперед. Щоб статися успішним – необхідні знання!

Реєстрація на навчання!
Різні напрями
Кваліфіковані педагоги
Можливість росту
Різні форми навчання
Безкоштовне навчання

Структура відділень

У Волинській обласній Малій академії наук працюють відділення

12 відділень

Стаціонарна форма навчання

Різноманітні секції

Заочна форма навчання

Турніри, конкурси

Секції, гуртки, студії

Міжнародні та Всеукраїнські масові заходи

Обласні масові заходи

Нашими партнерами є:

Міністерство освіти і науки України Інститут модернізації змісту освіти і науки Управління освіти Мала академія наук України Луцький національний технічний університет Волинський національний університет імені Лесі Українки

Методична робота

Конкурси

Заочно-дистанційна школа